Säännöt

Vapaaehtoisten ja toimintaan osallistuvien tulee sitoutua alla oleviin ohjeistuksiin ja sääntöihin.

Myönteinen pelikulttuuri ja matalakynnyksinen pelitoiminta

• Eri ikäiset (pääasiassa yli 16-vuotiaat) ja tasoiset pelaajat saavat tulla mukaan toimintaan.
  • Emme arvota pelaajia ”harrastamisen tason”, pelimaun tai muiden tekijöiden mukaan. Jokainen on tervetullut toimintaan juuri sellaisena peliharrastajana kuin on.
  • Emme oleta, että kaikki osallistujat osaavat englantia ja englanninkielisiä pelikäsitteitä.
  • Puhumme toisillemme ystävällisesti. Emme pelatessa eikä muissa tilanteissa puhu toisille toksisesti ja/tai agressiivisesti.

Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja moninaisuus pelitoiminnassa

• Sanomme kyllä moninaiselle, turvalliselle ja myönteiselle pelikulttuurille.
  • Sanomme ei kiusaamiselle, syrjinnälle, häirinnälle ja rasismille. Rasistisia, seksistisiä, herjaavia tai rikokseen yllyttäviä kommentteja ei sallita. Älä harjoita vihapuhetta tai yllytä väkivaltaan.
  • Ethän loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä kommenteillasi.
  • Sitoudumme toiminnassa non-toxic -käytöksen sekä myönteisen pelikulttuurin edistämiseen.
  • Seisomme ”Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia” -sanoman takana. Pelaaminen kuuluu kaikille!
  • Käytössämme on turvallisemman tilan periaatteet.

Pelitoiminta digitaalisissa ympäristöissä

• Kasvokkain tapahtuvan toiminnan lisäksi voi muiden pelaajien kanssa keskustella verkon välityksellä.
  • Käytössä on seuraavat viestintäkanavat/ryhmät:
    • Facebook-ryhmä (Jokilaaksojen Pelaajat),
    • Suomen Lautapeliseuran Discord-serveri,
    • Civilization-iltojen Discord-serveri ja
    • Lautapeli-iltojen WhatsApp-ryhmä.
  • Viestintäkanaville/ryhmille voi olla laadittuna omat säännöt. Luethan säännöt huolellisesti liittyessäsi ryhmään/ryhmiin.
  • Älä jaa edellä mainituissa kanavissa/ryhmissä henkilökohtaisia ja/tai arkaluonteisia tietoja itsestäsi.
  • Toimimme Suomen Lautapeliseuran tietosuojaselosteen mukaisesti.